Bądź bezpieczny w Internecie
Zapoznaj się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa, zadbaj o ochronę swoich danych i pieniędzy, podczas korzystania z bankowości internetowej i nie daj się oszukać.
- Strona główna
- Bezpieczeństwo
- Bądź bezpieczny w Internecie
Wybierz rodzaj bankowości
-
Podstawowe zasady bezpiecznej bankowości internetowej
-
Używaj programów antywirusowych i zapory sieciowej
Używaj aktualnego oprogramowania antywirusowego i zapory sieciowej (firewall) na wszystkich urządzeniach z dostępem do bankowości internetowej, oraz regularnie aktualizuj swój system operacyjny i przeglądarkę internetową.
-
Nie ujawniaj poufnych informacji
Nie ujawniaj nikomu numerów kart, loginów i haseł dostępu oraz ich nie zapisuj w plikach lub na kartce. Jeśli już musisz zapisać takie informacje, to zrób to w formie zaszyfrowanej, uniemożliwiającej odczytanie ich innym osobom.
-
Nie przechowuj razem numeru PIN i karty
Nie przechowuj w tym samym miejscu PIN, E-PIN, CitiPhone PIN i numerów kart oraz nie ujawniaj nikomu danych, takich jak data ważności i ostatnie 3 cyfry numeru podanego na odwrocie karty.
-
Weryfikuj poprawność transakcji dzięki SMS
W przypadku korzystania z usług SMS do zatwierdzania transakcji zawsze sprawdzaj, czy końcówka numeru konta odbiorcy i kwota transakcji przelewu zgadza się z końcówką numeru konta i kwotą zawartą w SMS-ie aktywującym.
-
Ustaw silne hasło dostępu
Pamiętaj, aby Twoje hasła i kody dostępu były trudne do odgadnięcia i zmieniaj je regularnie. Nie używaj tego samego hasła do różnych serwisów internetowych.
-
Skontaktuj się z bankiem jeśli podejrzewasz utratę danych do logowania
W przypadku podejrzenia albo stwierdzenia utraty lub przejęcia Twoich danych do logowania prosimy o niezwłoczny kontakt z Bankiem poprzez Citi Phone (+48) 22 692 2484, w celu zablokowania konta.
-
Uważaj na fałszywe wiadomości email
Nie odpowiadaj na wiadomości e-mail, w których umieszczona jest prośba o podanie Twoich danych osobowych lub kodów dostępu.
-
Zabezpiecz swój pin
Zanim użyjesz swojego PINu, E-PINu lub CitiPhone PINu, upewnij się, że nikt ich nie pozna np. poprzez podejrzenie przez ramię czy podsłuchanie.
-
Nie wchodź w podejrzane linki
Nie otwieraj podejrzanych linków i załączników w otrzymanych wiadomościach e-mail, SMS i MMS.
-
Zgłoś utratę urządzenia
W przypadku utraty urządzenia, za pomocą którego korzystasz z bankowości internetowej, skontaktuj się niezwłocznie z Bankiem poprzez Citi Phone (+48) 22 692 2484.
-
-
Zanim zalogujesz się do serwisu transakcyjnego
-
Sprawdź programy antywirusowe
Sprawdź, czy Twoje programy antywirusowe i zapora sieciowa (firewall) są aktywne i aktualne. Sprawdź jak oceniany jest Twój program antywirusowy w niezależnych testach i podejmij świadomą decyzję, który z nich wybrać.
-
Zgłoś podejrzane działania
Jeżeli zaobserwujesz nietypowe lub podejrzane działania, niezwłocznie zgłoś ten fakt do banku.
-
Nie korzystaj z nieznanego połączenia Internetowego
Nie korzystaj z bankowości elektronicznej za pośrednictwem nieznanych oraz niedostatecznie zabezpieczonych połączeń (np. publicznej WiFi). W telefonie lepiej skorzystać z transmisji danych zapewnionej przez operatora telekomunikacyjnego niż z obcej sieci WiFi. Twój smartfon może tez pełnić funkcję punktu dostępowego Wifi dla Twojego komputera.
-
Unikaj korzystania z nieznanego urządzenia
Zalogowanie się na obcym komputerze, w biurze podróży czy salonie samochodowym by wykonać przelew, to zły pomysł. Twoje hasło może zostać przejęte.
-
Sprawdź czy opis certyfikatu strony jest zgodny z poniższym, w przypadku wątpliwości dotyczących wiarygodności:
- wystawiony dla www.online.citibank.pl
- wystawiony przez DigiCert EV RSA CA G2
- ważny od 29.09.2023 do 30.10.2024
- właściciel: Citigroup Inc.
- odcisk palca (SHA-1) 1A 2E B5 8F FE 47 F0 7F 76 2E 96 A7 E2 45 62 9F D5 B5 F7 EB
Jeśli dane w opisie certyfikatu są inne, prosimy o kontakt z zespołem obsługi Citibank Online (pomoc techniczna) pod numerem: (+48 22) 692 24 84.
-
-
Bezpieczeństwo podczas logowania do serwisu transakcyjnego
-
Podaj tylko nazwę użytkownika i hasło, podczas logowania
Pamiętaj, że podczas logowania należy podać tylko Nazwę Użytkownika i Hasło – jeśli na ekranie logowania pojawi się prośba o podanie innych danych, przerwij proces i powiadom nas o tym fakcie dzwoniąc pod numer (+48 22) 692 2484.
-
Nie korzystaj z serwisu bankowości w miejscach publicznych
Nie korzystaj z serwisu bankowości internetowej w miejscach publicznych (kafejkach internetowych, bibliotece), wszędzie tam gdzie może być dużo ludzi. W ten sposób ktoś może podejrzeć Twoje dane wrażliwe i informacje poufne.
-
Chroń dane do logowania
Upewnij się, że podczas logowania nikt nie pozna Twojej Nazwy Użytkownika lub Hasła.
-
Pamiętaj o wylogowaniu
Po zakończeniu pracy w serwisie wyloguj się. Nigdy nie zamykaj okna przeglądarki bez potwierdzenia poprawnego wylogowania.
-
Zmieniaj hasło dostępu
Cyklicznie zmieniaj hasło do logowania w systemie bankowości elektronicznej. Okresowa zmiana hasła znacznie poprawia bezpieczeństwo.
-
-
Bezpieczeństwo podczas wykonywania transakcji
-
Sprawdzaj zgodność numeru konta
Przed potwierdzeniem transakcji zawsze weryfikuj zgodność numeru konta, na które przelewasz środki pieniężne, z numerem odbiorcy, który pojawia się w wiadomości SMS, bądź w formie komunikat push w przypadku posiadania włączonej usługi Citi Mobile Token.
-
Sprawdzaj historię na rachunku
Sprawdzaj historię rachunku i operacji na każdej karcie płatniczej pod kątem podejrzanych transakcji. Możesz na bieżąco obserwować realizowane transakcje, jeśli włączysz oferowaną przez Bank usługę Citi Alerts Premium.
-
Nie kopiuj numerów rachunków
Podczas korzystania z bankowości internetowej nie kopiuj numerów rachunków bankowych do przelewów za pomocą funkcji „kopiuj-wklej”, ale wpisuj je samodzielnie i dokładnie weryfikuj.
-
Zmień poufne dane, jeżeli ktoś mógł je poznać
Natychmiast zmień swoje poufne dane, takie jak kody PIN, Hasło do Citibank Online czy Nazwa Użytkownika, jeśli podejrzewasz, że ktoś mógł je poznać.
-
-
Jak zadbać o bezpieczeństwo Twojego komputera
-
Aktualizuj oprogramowanie antywirusowe
Regularnie aktualizuj oprogramowanie antywirusowe. W ten sposób w znacznym stopniu ochronisz swój komputer przed wirusami oraz tzw. „końmi trojańskimi”. Jeśli jest to możliwe, ustaw automatyczną aktualizację bazy wirusów oraz regularne skanowanie komputera.
-
Aktualizuj system operacyjny komputera
Pamiętaj o aktualizacji systemu operacyjnego zarówno komputera, jak i tabletu czy telefonu. Unikniesz dzięki temu znanych luk w systemie, przez które mogą dostać się do niego niepożądane osoby czy programy. Aktualizuj również przeglądarki internetowe oraz aplikacje mobilne do bankowości internetowej.
-
Używaj tylko oprogramowania z legalnego źródła
Zadbaj, aby każde używane oprogramowanie pochodziło z legalnego i zaufanego źródła. Jeśli używasz aplikacji mobilnych - upewnij się, że pochodzą z oficjalnych sklepów z aplikacjami (App Store, Google Play).
-
Zadbaj o zaporę sieciową
Upewnij się, że Twój komputer posiada zaporę sieciową. Zapora sieciowa to przede wszystkim zabezpieczenie przed niechcianymi połączeniami internetowymi – zarówno wychodzącymi, jak i przychodzącymi. To również przydatne narzędzie wspierające ochronę Twojej prywatności przed osobami, które mogą wykraść poufne dane.
-
-
Co zrobić w przypadku utraty komputera, telefonu lub tabletu
-
Skontaktuj się z bankiem lub zmień hasło i nazwę użytkownika w serwisie Citibank
W przypadku utraty urządzenia, na który przesyłane są jednorazowe kody aktywacyjne / za pomocą którego korzystasz z bankowości internetowej / na którym włączona została usługa Citi Mobile Token, bądź mogły się znajdować Twoje dane uwierzytelniające do serwisu bankowości - należy niezwłocznie skontaktować się z Bankiem pod numerem (+48 22) 692 2484 w celu zablokowania konta lub zmiany Nazwy użytkownika i Hasła, za pomocą których logujesz się do serwisu bankowości internetowej.
Jeśli nie masz możliwości skontaktowania się z Bankiem, koniecznie zmień Nazwę użytkownika i Hasło za pomocą serwisu Citibank Online (po zalogowaniu przejdź do sekcji Produkty i Usługi -> Mój Citibank Online a następnie Zmień nazwę użytkownika oraz Zmień hasło). Pamiętaj, aby tego typu dane zmieniać tylko na zaufanym i dobrze zabezpieczonym urządzeniu. Przypisaną usługę Citi Mobile Token do skradzionego telefonu możesz wyłączyć po zalogowaniu do serwisu Citibank Online poprzez zakładkę Usługi i profil – Mój profil.
-
-
Podstawowe zasady bezpiecznej bankowości internetowej
-
Ustaw bezpieczne hasło
Hasło musi zawierać minimum 8 znaków, co najmniej jedną cyfrę, co najmniej jedną wielką oraz co najmniej jedną małą literę. Nie może zawierać polskich liter, znaków zastrzeżonych (& " ' < >), trzech identycznych znaków (np. 444, @@@), trzech kolejnych cyfr (np. 123) zestawionych kolejno po sobie, trzech kolejnych liter (np. abc) zestawionych kolejno po sobie ani też być takie samo jak Nazwa Użytkownika. Pamiętaj żeby regularnie zmieniać hasła do Twojego serwisu bankowości elektronicznej. Hasło nie może mieć prostej struktury i kojarzyć się z właścicielem rachunku. Nie używaj tego samego hasła do różnych serwisów internetowych.
-
Pamiętaj o wylogowaniu
Po zakończeniu korzystania z aplikacji, dla Twojego bezpieczeństwa, zalecamy każdorazowe wylogowanie się z systemu.
-
Odinstaluj aplikację przy zmianie urządzenia
W przypadku zmiany urządzenia zalecamy każdorazowe odinstalowanie aplikacji Citi Mobile®.
-
Zainstaluj oprogramowanie antywirusowe na smartfonie
Jeśli jest dostępne dla systemu operacyjnego jaki go obsługuje. Większość nowych smartfonów to mobilne komputery, na które przestępcy również tworzą wirusy lub oprogramowanie szpiegujące.
-
Aktualizuj oprogramowanie i system operacyjny
Dbaj o to by system operacyjny i programy działające na smartfonie były zawsze w aktualnych wersjach wydanych przez producenta. Nie instaluj oprogramowania z nieznanych i niezaufanych źródeł.
-
Włącz blokadę dostępu do telefonu
Jeśli Twój smartfon posiada taką funkcjonalność zawsze włącz blokadę dostępu do telefonu (np. poprzez kod dostępu, określony symbol lub dane biometryczne jak odcisk palca, skan twarzy lub oka) co ochroni dostęp do danych na telefonie dla osób trzecich w przypadku np. kradzieży czy zagubienia urządzenia.
-
Nie udostępniaj urządzenia osobom trzecim
Unikaj udostępniania smartfona osobom trzecim, zwłaszcza jeśli na tym urządzeniu masz zainstalowany Citi Mobile Token lub otrzymujesz na nim kody SMS do zatwierdzania płatności w internecie.
-
Czytaj i reaguj na alerty
Zawsze czytaj i weryfikuj alerty SMS lub PUSH jakie otrzymujesz na telefonie. W przypadku wiadomości budzących wątpliwość lub niepokój kontaktuj się z CitiPhone.
-